اصول خبرنویسی/ یک
-
از مهم ترین محورهای فعالیت دست اندرکاران روابط عمومی و رسانه، تولید خبر است که پیش از هر چیز باید به آگاهی و شناخت درستی در این زمینه دست یابیم.
در همین راستا انتشار سلسله مطالبی با عنوان «اصول خبرنویسی» را آغاز می کنیم که در نخستین بخش با تعریف خبر آشنا می شویم.
خبر: برای واژه خبر تعاریف بسیاری وجود دارد که بیشترشان به یکدیگر نزدیکند. در مجموع خبر، اطلاعات جدیدی درباره یک رویداد است. خبر پیامی است که احتمال درستی یا نادرستی آن متصور است. خبر ماده اصلی و اولیه تهیه گزارش است. خبر را می توان گزارشی« بی طرفانه»،« دقیق» و در عین حال «صحیح» و«عینی» از یک رویداد مفروض بدانیم،در این میان وجود برخی از شاخص ها و معیارها به انتخاب آن رویداد از میان هزاران رویداد دیگر به تنظیم خبر کمک می کند. این عناصر موجود در رویداد را که به گزینش
رویداد و تبدیل آن به خبر می انجامند، «ارزش های خبری» (News Values) می نامیم که در ادامه با آنها آشنا می شویم.
خبرنگار: به فردی اطلاق میشود که برای به دست آوردن خبر تلاش میکند و محصول به دست آمده را در اختیار پایگاه های خبری، خبرگزاری، رادیو، تلویزیون و یا دیگر رسانه ها قرار میدهد. او برای تنظیم خبر باید به سه عنصر زیر توجه کند:
1- مواد خبر(facts) که می تواند شامل واژه ها، اعداد و ارقام، تصاویر و ... باشد و باید دقیق و به موقع باشد.
2- علایق: اینکه رویداد تا چه اندازه برای مخاطب معنادار باشد.
3- مخاطبان: برای دریافت کنندگان خبر چه ارزش هایی تعریف شده است.
همچنین در تنظیم خبر لازم است خبرنگار بکوشد 11 محور زیر را پیاده سازی کند:
• دقیق بودن
• روشن بودن
• موجز بودن
• دقت کردن و خاص بودن
• مستقیم به اصل مطلب پرداختن
• ارائه دادن به ترتیب
• درست بودن و درست ارائه کردن نقل قول ها
• نرم نوشتن و از وجه معلوم استفاده کردن
• عینی بودن
• مستند بودن
• منسجم بودن
ادامه این بخش را از همین پایگاه اطلاع رسانی دنبال کنید.
نظر دهید